Blackfly

Kärpäsenä katossa mukana yrityksen arjessa

Pitääkö unohtaa markkinointi Venäjälle päin pandemian ajaksi?

Suomi höllentää pikkuhiljaa matkustusrajoituksia. Maahantuloa Suomeen helpotetaan EU- ja Schengen-maista 21.6.2021 alkaen: hyväksytyn covid-19-rokotussarjan saaneet ja alle 6 kuukautta sitten covid-19-taudin sairastaneet eurooppalaiset pääsevät vihdoin nauttimaan Suomen kesästä.

Tämä ei kuitenkaan vielä koske ulkorajoja. Itäraja on pysynyt kiinni jo yli vuoden ja menee todennäköisesti vielä kuukausia, ennen kun vuosia suurimpana matkailijaryhmäna Suomen majoitusliikkeissä olleet venäläiset näkyvät taas Suomen katukuvassa ja matkailutilastoissa.

Matkailualan yrityksille koronavuosi on ollut epävarmuuden, peruutuksien, rahanpalautuksen ja varausten siirtojen aikaa. Kiitos uuteen kukoistukseen nousseelle kotimaan matkailulle, että moni matkailuyritys on yhä hengissä.
Nyt on kotimaan matkailun aika, mutta tarkoittaako se sitä, että markkinointi Venäjälle päin pitää unohtaa pandemian ajaksi kokonaan? Eletäänkö siinä uskossa, että rajojen avauduttua, venäläiset matkailijat ryntäävät heti Suomeen, vaikka emme tekisi mitään sen eteen?

Kun korona on ohi ja matkailurajoitukset puretaan lopullisesti, kilpailu matkailijoista tulee olemaan kova, joten markkinointi on aloitettava hyvissä ajoin.

Huomioithan seuraavat asiat yrityksesi markkinoinnissa ja teet ajoissa pohjatyön kuntoon:

1. Venäjänkieliset nettisivut kuntoon
Monella itäsuomalaisella matkailuyrityksellä on venäjänkieliset sivut. Totuus on kuitenkin se, että niiden tekstisisältö on useimmiten suora käännös, jossa ei ole huomioitu kohderyhmää ollenkaan.
Eksyin kerran erään eteläsavolaisen majoitusyrityksen kotisivuille, joka kodikkaiden huoneiden lisäksi vuokrasi tilaa muistotilaisuuksia varten. Tieto oli sivujen venäjänkielisessä versiossa ihan paraatipaikalla. En tiedä, mikä oli tämän ratkaisun taustalla, mutta luulen, että venäläisten osuus tilan vuokralaisista on lähellä 0%.
Kun kyse on markkinointiteksteistä, kohdekielisen version sisältöä kannattaa mukauttaa kohdemaan ja kohdeyleisön mukaan. Tässä työssä tarvitaan viestinnällistä ja kulttuurillista osaamista.

Meiltä voi tilata nettisivustosi venäjänkielisen version analyysin tarjoushintaan 70 € (ALV 0%). Kysy lisää: anastasia.potakhina@blackfly.fi

2. Muistuta olemassaolostasi
Ole aktiivinen somessa. Keskustele seuraajien kanssa, postaa jatkuvasti hienoja kuvia ja kerro oman yrityksesi arjesta. Matkakuume on kova ja sitä kannattaa ylläpitää siihen saakka, kun raja on taas auki.

3. Kysy kanta-asiakkaiden kuulumisia
Jos sinulla on kanta-asiakkaiden yhteystiedot, kysy ihmeessä heidän kuulumisiaan. Laita sähköpostia ja kerro, miten sinulla menee, miten korona on vaikuttanut sinun yritystoimintaasi. Kerro matkustusrajoitusten höllentämisestä ja laita vaikkapa linkki Visit Finlandin sivuille, joilla julkaistaan viimeisimmät matkustusrajoituksiin liittyvät uutiset mm. venäjän kielellä. Usko pois, pandemian jälkeen Suomeen matkustaa yhä sitoutuneempi asiakaskunta.

Kirjoittaja: Anastasia Potakhina, restonomi (YAMK), jolla on yli 15 vuoden kokemus matkailualalta. Puhuu venäjää äidinkielenään ja tuntee, mitä venäläiset matkailijat haluavat ja arvostavat. ELY:n asiantuntija (Yritysten kehittämispalvelut).
anastasia.potakhina(at)blackfly.fi